Režisér světové úrovně, samouk animace, který zvládl své řemeslo dokonale, a především neuvěřitelně kreativní člověk. To byl Karel Zeman. Dnes jeho jméno známe především díky filmu Cesta do pravěku, na kontě má ale řadu dalších oceňovaných snímků, mezi nimi Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Vánoční sen a další.
Baťův aranžér se skrytým talentem
Karel Zeman se narodil v roce 1910, vystudoval obchodní školu v Kolíně, a pak i kurz reklamního výtvarnictví ve Francii. Po svém návratu do Československa začal pracovat v Brně u Bati jako vedoucí reklamního oddělení. V roce 1943 zvítězil v soutěži o nejlepší výlohu podniku, upozornil tak na svůj talent a získal místo v Baťových filmových ateliérech ve Zlíně. Tady pracoval mimo jiné s legendární animátorkou Hermínou Týrlovou, a společně se svým týmem se postupně a za pochodu učil filmařskému řemeslu a umění animace.
Filmy, které okouzlily Japonsko i USA
Zemanovým prvním režisérským počinem byl v roce 1945 film Vánoční sen, kde režíroval animovanou část snímku, a to postavu oživlé loutky. A i když šlo o jeho prvotinu, dostavil se nebývalý úspěch. Vánoční sen vyhrál cenu za nejlepší loutkový film na festivalu v Cannes. Snímkem, který se stal pro Karla Zemana zlomovým, ale byla Cesta do pravěku. Příběh čtveřice chlapců, kteří putují historií světa, spojoval animaci, práci s loutkami i herectví do jednoho celku. V roce 1955 šlo o přelomovou novinku, která je dodnes považována za nejlepší náš sci-fi a fantasy film. Největšího mezinárodního úspěchu ale Zeman dosáhl v roce 1958 s filmem Vynález zkázy vycházejícím z díla Julese Verna. Promítal se v 72 zemích světa a okouzlil publikum u nás, ale i třeba ve Spojených státech - v New Yorku jej promítalo hned 96 kin najednou.
Poté Zeman režíroval ještě řadu velkých filmů, zejména během rozvolněnějších 60. let. Po invazi vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 se ale stáhl do zlínských studií a během normalizace tvořil zejména pro děti. Zemřel v roce 1989.
Sehraný tým ovládající jedinečné techniky
V ateliérech si Zeman vytvořil svůj tým profesionálů, kteří ale původně neměli s filmařením a animací nic společného. Pracoval s ním například malíř pokojů, hodinový mechanik nebo kovorytec. Všichni ale byli nadšenci do nových technologií a triků, a tak se rychle a za provozu naučili vše, co pro tvorbu fantastických snímků potřebovali. Zúročili své talenty a dovednosti a díky spolupráci dokázali přicházet s novými nápady, jak vytvořit co nejvěrohodnější triky. Animátorský tým si hrál s perspektivou, modely a loutkami, dokreslovačkami, vodou, malováním na sklo, šrafovaným vzorem a různými dalšími technikami. Tvořil jak černobíle, tak i barevně. Metody, které filmaři používali, se dodnes vyučují na středních i vysokých školách.
Inspirace pro světové režiséry
Dodnes je Karel Zeman považován za jednoho z největších československých filmařů. Jeho převratné animátorské metody a nápady inspirovaly řadu zahraničních hvězd. Mezi Zemanovy obdivovatele tak patří například i Tim Burton, Steven Spielberg nebo Terry Gilliam. Od roku 2012 v Praze taky funguje Muzeum Karla Zemana, které návštěvníkům představuje jak osobu režiséra, tak i jeho filmařské metody. To se mi líbí
0 komentářů